UPDATE29072017/387 Het is komkommertijd ………………

Ik kreeg deze week van mijn pensioenfonds het Pensioenoverzicht Pensioengerechtigde, dat was bijgewerkt t/m 31 december 2016. Het oorspronkelijke pensioenfonds is in luiqidatie en de rechten en plichten zijn per 1 januari 2017 overgedragen aan een Europees Pensioenfonds. In de periode 1 juni 2012 tot 1 juni 2016 is de bruto uitkering stabiel gebleven. In die periode is de koopkracht met 9,18% gedaald. Het nieuwe pensioenfonds kondigt aan dat ook in de komende jaren het pensioen waarschijnlijk niet of niet helemaal kunnen verhogen. Reden daarvan is dat de financiële situatie (vanwege het monetaire beleid) de afgelopen tijd niet goed was. De fondsbeheerder meldt dat de uitkering in de toekomst moet worden verlaagd. De hoogte van de pensioenuitkering staat niet vast en kan worden verlaagd omdat de gepensioneerden steeds ouder worden, een lage rente, zoals nu het geval is, het pensioen duurder maakt en de resultaten van de beleggingen van de opgebouwde reserves kunnen tegenvallen. Of ik daar maar even nota van wil nemen.

Het lijdt geen twijfel dat de wereldeconomie steeds beter draait. Vooral in de eurozone neemt de vraag toe. Maar nu het economisch goed gaat, moeten landen vaart maken met hervormen om die groei op peil te houden. Dat stelt hoofdeconoom van het Internationaal Monetair Fonds Maurice Obstfeld in een update van de World Economic Outlook, het halfjaarlijkse rapport over de staat van de wereldeconomie. In feite staat hier dat de politiek nu aan de slag moet. De wereldwijde groei komt dit jaar uit op 3,5%, volgend jaar is dat 3,6%. Dat is geen wijziging ten opzichte van de ramingen van april. Wel is er verschil waar de groei vandaan komt. In de eurozone gaat het beter, terwijl de verwachtingen voor de VS juist wat zijn afgezwakt. De groei in de eurozone komt dit jaar naar verwachting uit op 1,9% (+0,2%), volgend jaar is dat 1,7% (+0,1%). Vooral Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje presteerden beter in het eerste kwartaal van dit jaar. Cijfers over Nederland zijn niet bekend gemaakt. Behalve de eurozone is het IMF ook positiever geworden over Japan, China en Mexico. Het IMF heeft de verwachting voor de VS juist verlaagd naar 2,1% groei voor 2017 en 2018. In april was dat nog 2,3% respectievelijk 2,5%. Het fonds verwacht dat het begrotingsbeleid in de VS minder ruim wordt dan verwacht. De Britten kunnen dit jaar naar verwachting 1,7% groei tegemoetzien, in plaats van de eerdere 2%. De economische impact van Brexit is nog altijd niet duidelijk, maar de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar duiden op minder activiteit. Hoofdeconoom Obstfeld waarschuwt ook dat de wereldwijde groeiverwachting voor de langere termijn lager liggen dan we in het verleden hebben gezien. “In ontwikkelde landen stagneren lonen en stijgt de ongelijkheid. Dat kan leiden tot grotere sociale spanning.” Het IMF roept landen daarom op om te hervormen zo lang het economisch goed gaat, bijvoorbeeld in infrastructuur maar ook in mensen, zoals (her)scholing.

Het verdelen van goed betaalde en/of invloedrijke baantjes door het kabinet Rutte II is aan de gang. Aan het Binnenhof worden de wenkbrauwen gefronst over de nieuwe baan van Rens Nissen, de rechterhand van minister Dijsselbloem (Financiën). De PvdA’er was tot voor kort de persoonlijk assistent van Dijsselbloem. Hij zwaait nu de scepter over de afdeling: Algemeen Financiële Economische Politiek, afgekort de ’AFEP’ op het ministerie van Financiën. Het is een invloedrijke baan. Grote delen van de Miljarden/miljoenennota worden door dit deel van het departement geschreven. De PvdA – door de kiezer gemillimeterd bij de verkiezingen – gaat zoals het er nu naar uitziet de oppositie in en heeft daardoor minder in de melk te brokkelen. Maar door Rens Nissen de topbaan te geven zouden de sociaaldemocraten een kijkje in de keuken behouden als het gaat om de portemonnee van een nieuw kabinet. „De schijn van belangenverstrengeling wordt gewekt”, zo wordt gefluisterd. Recentelijk ontstond er ook ophef over de nieuwe job van staatssecretaris van Dam (Economische Zaken). Hij gaat in september aan de slag bij de raad van bestuur van de publieke omroep. Tot die tijd blijft de PvdA’er aan als bewindsman. Oud-Kamerleden Vermeij en Marcouch hebben invloedrijke stekken gevonden als leider van een pensioenfonds en burgemeester van Arnhem.

Ook deze week trekt de Duitse vermogensadviseur Günter Hannich aan de bel over dreigende financiële ontwikkelingen. Hij schrijft over de BIS, de Bank for International Settlement in Bazel: <citaat>Jahr für Jahr veröffentlicht zur Jahresmitte die mächtige Basler-BIZ ihren Jahresbericht. Und Jahr für Jahr legen die Ökonomen massenmedial wenig beachtet den Finger in die Wunde. Auch in ihrem jüngst erschienenen 87. Jahresbericht warnen die einflussreichen Banker ganz im Gegensatz zum allseits massenmedial verbreiteten Optimismus vor erheblichen Risiken für die Weltwirtschaft. Konkret befassen sich die Ökonomen mit vier verschiedenen Risiken, die abgesehen von den steigenden geopolitischen Risiken bedrohlich für die Weltwirtschaft werden könnten. Zunächst diskutieren die Basler-Ökonomen über einen möglichen erheblichen Anstieg der Inflation. Ein solches Szenario könnte die Weltwirtschaft abwürgen. Die Zentralbanken wären dadurch gezwungen, die Geldpolitik stärker als erwartet zu straffen. Dieses Risiko sei den Basler-Ökonomen zufolge im vergangenen Jahr in den Fokus gekommen. Die BIZ betont aber gleichzeitig, dass es keinerlei Hinweise auf ein Wiederaufflammen der Inflation gegeben habe. Höchst brisant ist das zweite, kaum beachtete Risiko. Hier bringen die Ökonomen schwerwiegende finanzielle Anspannungen in den Fokus. Nach dem Höhepunkt des Finanzzyklus könnte es in der Abschwungphase zu gravierenden Turbulenzen kommen. Die BIZ verweist in dem Kontext konkret auf das „Beispiel“ der Großen Finanzkrise von 2007 bis 2009. Ja, die BIZ warnt unüberhörbar vor dem möglichen Aufflackern einer Finanzkrise 2.0. Jedenfalls darf sich nun niemand darüber beschweren, vorher nicht gewarnt worden zu sein. Darüber hinaus warnt die BIZ davor, dass sich der Konsum unter der hohen globalen Schuldenlast abschwächen könnte. In dem Szenario wären die Investitionen womöglich nicht in der Lage, diese negative Entwicklung aufzufangen. Die Ökonomen weisen ferner darauf hin, dass konsumgetriebenes Wachstum generell kurzlebiger sei. Die BIZ merkt insofern mahnend an, dass es zuletzt nur einen geringen Zuwachs des Produktivkapitals gegeben habe. Weiter warnen die Ökonomen vor einer Zunahme des Protektionismus, der die offene Weltwirtschaftsordnung in Frage stellen könnte. Es sei eine historische Lehre, dass angespannte Handelsbeziehungen die Weltwirtschaft schwächen können. Unter dem Strich könne dieser giftige Cocktail an Risiken der Weltwirtschaft großen Schaden zufügen. Und angesichts der Rekordnotierungen an den Aktienmärkten sind die Risiken derzeit alles andere als eingepreist. Es ist nur eine Frage der Zeit, ehe die neue „Risikolage“ von den Investoren realisiert wird. Seien Sie jedenfalls nicht überrascht, wenn wir schon im Herbst/Winter 2017 den Beginn der Finanzkrise 2.0 erleben werden. Und die Wahrscheinlichkeit ist sehr hoch, dass die Finanzkrise 2007-2009 in Relation zur anstehenden Krise ein „Kindergeburtstag“ war. Bleiben Sie angeschnallt! </citaat>

Het failliet verklaarde Witteveen Mode heeft de interesse gewekt van verschillende winkelketens voor een gehele of gedeeltelijke overname, nadat bekend werd dat Witteveen Mode failliet was verklaard door de rechtbank Midden-Nederland. Het faillissement werd aangevraagd door de Belastingdienst na het niet nakomen van een betalingsregeling van achterstallige betaling van €1,5 mln aan omzet- en loonbelasting. De 98 winkels van de keten blijven echter nog open tot nader orde, aldus de website. De medewerkers laten via de website weten ‘zeer aangeslagen’ te zijn door het onverwachte faillissement. Zo’n 400 banen staan op het spel. ABN Amro kondigde eerder dit jaar aan een deel van de schuld van Witteveen Mode kwijt te willen schelden in ruil voor een belang in het bedrijf door middel van aandelen. Dit werd halverwege juni goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt, echter was de administratie voor de deal nog niet rond, meldt een woordvoerder van ABN Amro. Op dit moment werkt de bank ‘constructief’ mee met de curator in de zoektocht naar doorstart-kandidaten. Vorige week werd nog op feestelijke wijze het 98e filiaal in Drachten geopend. O&C Investments, van enig aandeelhouder Jürgen Spies, kocht eerder ook de noodlijdende Brova-formule Purdey. Uitgebreide informatie over de financiële belanghebbenden lees daarover op http://www.bvs.nl/faillissementen/

De prijs van koper, veel gebruikt in woningbouw en industrie, hervat zijn stormachtige opgang. Vooral de Chinese economische groei dit najaar stimuleert de prijs. Dat constateren analisten van ING Research. Het IMF kwam met betere groeivooruitzichten voor China voor 2017 en 2018. Partijen koper verhandeld aan de metalenbeurs LME ging afgelopen week al met 6% omhoog, over heel 2017 staat het metaal ruim 14% in de plus. Afgelopen woensdag steeg de prijs met ruim 4% naar $2.8405. Het basismetaal noteert daarmee op het niveau van mei 2015. Volgens ING Research zijn er veel signalen dat de Chinese overheid vervuiling in de industriële wil beperken en de slechtere metalen uit de markt gaat houden.

Het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé voorziet een achterblijvende omzetgroei dit jaar, na zwakke verkopen in de eerste jaarhelft. In de eerste zes maanden van het jaar nam de omzet met slechts 2,3% toe, de zwakste omzettoename in minstens een decennium. Dat was beneden de verwachtingen. Nestlé, producent van onder meer babyvoeding, koffie en chocolade, voorspelde eerder dat de autonome omzet dit jaar met 2% tot 4% zou toenemen. De Unilever-concurrent gaat er nu van uit dat de groei aan de onderkant van deze bandbreedte uitkomt. ,,De autonome omzetgroei in de eerste helft van het jaar voldoet niet helemaal aan onze verwachtingen”, stelde Mark Schneider, topman bij Nestlé. De voedingsmiddelenindustrie kampt al langer met tegenvallende verkopen. Dat komt doordat consumenten steeds vaker voedsel uit pakjes links laten liggen omdat ze dat als ongezond beschouwen. Het concern rapporteerde een omzet over het eerste halfjaar van 43 miljard Zwitserse frank (€38,5 mrd), 0,3% lager vergeleken met een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op omgerekend €6,1 mrd, onveranderd ten opzichte van een jaar eerder.

Het EU-hof stelt Hongarije en Slowakije in het ongelijk in de kwestie asielquota, Frans Timmermans waarschuwt Polen voor de allerlaatste keer. De oostelijke EU-landen horen het allemaal met weerzin aan. Al jaren doen de ‘nieuwe’ lidstaten aan de oostkant van de Europese Unie pogingen om de Brusselse tanker, waar de traditionele EU-landen en instituten dominant zijn, in hun richting bij te sturen. Afgaande op twee aparte ontwikkelingen gisteren in de EU-stuurhutten Luxemburg en Brussel lukt ze dat voor geen meter. De dag begon vooral slecht voor Hongarije en Slowakije. In een tussentijds, maar zwaarwegend oordeel van de Franse advocaat-generaal Yves Bot, maakte het Europees Hof van Justitie gehakt van de bezwaren die deze landen hebben aangevoerd tegen het quotasysteem voor de herverdeling van asielzoekers vanuit Griekenland en Italië. Andere EU-landen namen twee jaar geleden de verplichting op zich 160.000 van die asielzoekers over te nemen. Het is goed hier wel bij aan te tekenen dat de andere, zogenaamde wel meewerkende EU-staten zich ook niet hebben gehouden aan de gemaakte afspraken, ook Nederland niet. De assertieve, Brussel-hatende regeringen onder Viktor Orbán (Hongarije) en Robert Fico (Slowakije) lopen al jaren te hoop tegen deze dwingelandij. Toen ze in 2015 – samen met Roemenië en Tsjechië – werden weggestemd door de andere landen, stapten ze naar het EU-hof in Luxemburg om het quotasysteem aan te vechten. Vanuit hun geschiedenis en cultuur achten zij het ondenkbaar dat ze onder dwang asielzoekers opnemen, en al helemaal als dat moslims zijn. De kwestie is voor hen exemplarisch voor de manier waarop het Europese westen zijn normen en waarden door de oostelijke strot probeert te duwen, zonder rekening te houden met nationale gevoeligheden en open te staan voor andere oplossingen. De ‘flexibele solidariteit’ die de landen bepleiten, als alternatief voor bureaucratische quota en cijfertabellen, schiet in Brussel geen wortel. De advocaat-generaal, Yves Bot, van het EU-hof stelt Boedapest en Bratislava op alle punten in het ongelijk, in een advies dat de voorbode vormt voor de definitieve uitspraak van het EU-hof, na de zomer. Opvallend is dat Bot de bezwaren niet alleen met kille juridische argumenten weerlegt. Als extraatje geeft hij beide landen een uitbrander. Op hun argument dat het quotasysteem in de praktijk niet werkt, stelt hij: “De beperkte effectiviteit kan worden verklaard met een reeks factoren, waaronder het gedeeltelijke of algehele falen van bepaalde lidstaten (waaronder Slowakije en Hongarije) om de betwiste beslissing ten uitvoer te brengen.” De Slowaakse premier Fico reageerde met de mededeling dat zijn regering verplichte quota zal blijven weigeren. De Hongaarse staatssecretaris Pál Völner van justitie zei: “De belangrijkste elementen van de verklaring zijn politiek, waarmee wordt verdoezeld dat er geen juridische argumenten zijn.” Van Luxemburg gingen de schijnwerpers naar Brussel, waar eerste vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie de ontwikkelingen in de Poolse rechtsstaat opnieuw op de korrel nam. “Hier zijn we weer”, verzuchtte hij, anderhalf jaar nadat hij de eerste juridische stappen zette om de Poolse regering af te remmen in haar inmenging in het rechtssysteem. Dat proces is tot nu toe vruchteloos gebleken. Timmermans dreigde vorige week met de zogeheten ‘nucleaire optie’, het inroepen van artikel 7 van het EU-verdrag waarmee landen die zich niet gedragen, tijdelijk hun stemrecht kan worden ontnomen, na een lange procedure. Omdat de Poolse president Duda een deel van enkele nieuwe wetsvoorstellen vorige week maandag vetode, kon Timmermans het procedurele kernwapen vandaag niet lanceren. Maar hij voerde de waarschuwing op tot het maximaal haalbare. Als de Poolse autoriteiten ook maar één rechter bij het Hooggerechtshof ontslaan, dan treedt artikel 7 ‘onmiddellijk’ in werking, aldus Timmermans, die daarmee met een slimmigheidje de verantwoordelijkheid voor die escalatie in Warschau wist te leggen. Bovendien krijgt Polen nieuwe aanbevelingen over een onafhankelijke rechtspraak, die binnen een maand moeten zijn opgevolgd. “Ik zal geduldig wachten op het antwoord, in de hoop dat dit nu wél constructief is”, aldus Timmermans. Een Poolse regeringswoordvoerder had zijn antwoord snel klaar: “Chantage.” Minister Ziobro van justitie was ook helder. “Het is onze taak om de rechterlijke macht te hervormen. We doen dat op een democratische manier en niemand zal ons tegenhouden. Geen enkel dreigement maakt indruk op ons.” Zo te zien bereiken de procedurele inspanningen van de EU-instituties niet het gewenste effect in de oostelijke lidstaten. Integendeel. Wat de oost-west-kloof dan wél kan dichten, weet op dit moment even niemand. Frans Timmermans moet vooral zijn hand niet overspelen, dat gaat hem zijn baan kosten.

De Europese Commissie schenkt Griekenland €209 miljoen noodhulp om gestrande vluchtelingen en economische migranten te voorzien van woningen en een maandelijkse toelage. Ik wil er wel op wijzen dat dat geld een jaar telaat beschikbaar komt. Griekenland herbergt omstreeks 62.000 vluchtelingen en migranten, vooral Syriërs, Afghanen en Irakezen. Zij kunnen niet meer verder reizen omdat de Europese landsgrenzen in maart vorig jaar voor hen zijn gesloten. De meesten verblijven in overvolle opvangkampen. En het is niet alleen Griekenland dat opgescheept wordt met vluchtelingen die door de EC niet kunnen worden herverdeeld over de andere EU-lidstaten. Neem Italië dat met hetzelfde probleem worstelt. In plaats dat de EC zich inzet voor een herziening van het Verdrag van Dublin. Het plan van Brussel moet zorgen voor 22.000 huurwoningen op het Griekse vasteland en 2000 woonlocaties op de eilanden. Het streven is dat eind dit jaar 30.000 vluchtelingen en migranten in huurwoningen zijn ondergebracht. Dan blijven er nog 32.000 vluchtelingen over en wat gaat Brussel daarmee doen? Deze nieuwe fondsen moeten werkelijk verandering brengen in de manier waarop wij hulp bieden”, zei Christos Stylianides, Eurocommissaris voor Humanitaire Hulp en Crisisbeheersing. „Het doel van deze nieuwe projecten is om de vluchtelingen uit de opvangkampen te krijgen en om ze te helpen een veiliger en normaler leven te leiden.” Een deel van de noodhulp is bestemd om vluchtelingen te voorzien van een maandelijkse toelage voor basisbehoefen (bed, bad en brood) als voedsel, medicijnen en toegang tot het openbaar vervoer. De nieuwe financiële bijdrage brengt het totaal aan Europese hulp voor Griekenland vanwege de vluchtelingencrisis op €401 mln.

Voor de derde keer in betrekkelijk korte tijd trekt een Duitse autoriteit aan de noodbel over de financieel/economische en sociaal/maatschappelijke gevolgen van het monetaire beleid van Mario Draghi. Wat ik, in dit dossier, mis is dat van Draghi niet wordt geëist dat hij nu verantwoording aflegt over de maatschappelijke gevolgen van zijn beleid. Sabine Lautenschläger, Member of the Executive Board of the ECB and Vice-Chair of the Supervisory Board of the ECB, zegt in een interview met de Mannheimer Morgen dat de Europese Centrale Bank (ECB) moet beginnen met nadenken over hoe en wanneer zij wil gaan stoppen met het omvangrijke stimuleringsprogramma voor de economie in de eurozone. ,,Het expansieve monetaire beleid heeft zowel voordelen als bijwerkingen. Naarmate de tijd vordert worden de positieve effecten zwakker en nemen de risico’s toe”, stelde ze. Het is volgens haar van belang dat de ECB tijdig begint met de voorbereidingen om terug te keren naar de/een normale situatie. Daarbij erkende de Duitse ook dat het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen waarschijnlijk een lang proces betreft. ,,Wat in dit verband cruciaal is, is dat de inflatie in een stabiele lijn richting de onze doelstelling van net geen 2% beweegt. Daar zitten we nu nog niet.” Haar uitspraak dat het mogelijk een langdurig afbouw proces gaat worden, roept bij mij de vraag op ‘of die tijd ons nog wel gegeven wordt’. Ik heb daarover grote twijfels. De positieve bijwerkingen, die zijn opgetreden (zwakke banken en zwakke landen werden behoed voor omvallen) maar het is maar zeer de vraag of dat als wenselijk moet worden benoemd. ECB-president Mario Draghi zei onlangs dat het beleidsbepalende comité van de ECB bij de vergaderingen in het najaar zal overleggen of het opkoopprogramma voor schuldpapier geleidelijk zal worden afgebouwd.

Wat zijn de risico’s die zich kunnen gaan voordoen. Ik heb zo mijn twijfels over de goed-nieuws show die overheden, financiële en monetaire autoriteiten, kredietbeoordelingsbedrijven als Fitch Ratings, Moody’s en Standard en Poor’s, het IMF en de OESO en de Europese Commissie naar buiten brengen. Worden cijfers gemanipuleerd? Ja, in ieder geval de data over de werkeloosheid/werkgelegenheid. Ik zet ook vraagtekens voor de wijze waarop werd gemeld dat Griekenland weer een staatslening heeft kunnen afsluiten op de kapitaalmarkt, zonder dekking van de EU. Zelfs Pierre Moscovici kwam er speciaal voor naar Athene om daar het heugelijke nieuws aan de wereld te kunnen melden. Hij vertelde er niet bij dat de omvang van de staatsschuld van 177% bbp, uiteindelijk verder gaat oplopen. Er was een grote belangstelling voor de lening van de kant van institutionele beleggers. Er werd voor €6 mrd ingeschreven voor 10-jarig Grieks staatspapier en voor €3 mrd geplaatst tegen een rente van 4,625%. Dat is 700% hoger dan de rente die Nederland voor 10-jarig papier betaalt. De vraag is of er druk is uitgeoefend op grote beleggers als pensioenfondsen om in te schrijven? Ook heb ik al eerder gemeld dat de kengetallen die gemeld worden over de Griekse economie gemanipuleerd worden. Met name over de rentekosten van de staatsleningen, die niet zouden worden meegeteld. Ook hier moet gewezen worden op de negatieve gevolgen van het extreme monetaire beleid dat door de ECB wordt gevoerd. Ik wijs dan op de overliquiditeiten die einde dit jaar >€ 2000 mrd bedragen. Dat is een hoeveelheid geld, zelfs ook al is de spaarrente gedaald naar 0,1%, nihil dan wel negatief, die door de banken kan worden opgenomen. In feite moet worden gesteld dat ons geld, de euro, niets meer waard is, nu het geen rendement meer oplevert. De waarde van beleggingen, aandelen en obligaties is sterk gestegen, waaraan geen structurele economische ontwikkelingen ten grondslag liggen. Alhoewel deze week de euro steeg in waarde tegenover de dollar, kan dat ook het gevolg zijn van een lager vertrouwen in de dollar als gevolg van het regeringsbeleid van president Trump. Beurzen zijn verworden tot gokpaleizen en op enig moment zullen de ballonnen die tot een extreme omvang zijn opgeblazen, leeglopen met alle gevolgen van dien. We moeten namelijk wel in ogenschouw nemen dat al dat waardeloze geld, ad €60 mrd, waarmee Draghi iedere maand de markt verruimt, wel van de burgers en bedrijven is uit de 19 eurolanden. Alle positieve financieel/economische signalen wegen niet op tegen de gevolgen van een ineenstorting van het financiële karkas, als gevolg van het verlies in het vertrouwen in het geld/valuta/euro door het monetaire beleid. Trump moest deze week opnieuw een tegenvaller incasseren nu Obamacare niet is weggestemd. Ik ben er helemaal niet zeker van dat Trump zijn hele zittingsperiode aanblijft.

Wie en wat zijn de problemen van deze tijd? Welke ontwikkelingen kunnen de stagnatie ondermijnen? Trump versus Merkel, Trump versus de Republikeinen, Trump versus het Klimaatverdrag van Parijs, Trump versus Noord Korea, Erdogan, oorlog in het Midden Oosten: Quatar, Jemen, Saoudi-Arabië, Syrië, Israel versus de Palestijnen en de Arabische wereld, het monetaire beleid van de FED, ECB, BoJ, BoE en China, de strijd om de macht tussen de VS, China, Europa, Japan, het bestaansrecht van de bitcoin. En daar komt nog bij de vluchtelingen problematiek in Europa, het gebrek aan solidariteit binnen de EU, het ontbreken van een financieel/economisch/monetair beleid binnen de eurozone (gebrek aan visie en daadkracht bij de regeringsleiders van de 27 EU-lidstaten). Wat mij de grootste zorg is het monetaire beleid van Draghi en gebrek aan daadkracht van de aangesloten 19 nationale centrale banken versus de ECB.

Slotstand indices dd 28 juli 2017; week 30: AEX 525,53; BEL 20 3944,56; CAC-40 5131,39; DAX 30 12.162,70; FTSE 100 7368,37; SMI 9019,31; RTS (Rusland) 1014,44; DJIA 21830,31; NY-Nasdaq 100 5908,916; Nikkei 225 19959,84; Hang Seng 26.980,94; All Ords 5755,20; SSEC 3,253,24 €/$ 1,1751; goud $1269,10; dat is €34.731,10 per kilo; 3 maands Euribor -0,329% (1 weeks -0,379%, 1 mnds -0,371%), 10 jarig Nederlandse Staat 0,667%; 10 jaar VS 2,253%. 10 jaar Duitse Staat 0,555%, 10 jaar CHF (Zwitserse franken) 0,054. Een liter diesel hier aan de pomp €1,149.

Dit bericht is geplaatst in Financieel/economisch. Bookmark de permalink.