UPDATE 30062018/433 De hoofdstad verloedert, de stad verruigt, de stad vergroft, de stad vervuilt. We zijn aan de goden overgeleverd, schrijft Roos Schlikker en wat gaat de nieuwe burgemeester daaraan doen? Femke Halsema is de nieuwe burgemeest(es) van de hoofdstad geworden

De Amerikaanse president Donald Trump overweegt de Verenigde Staten terugtrekken uit de wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat schrijft de Amerikaanse nieuwswebsite Axios op basis van bronnen binnen het Witte Huis. ,,Hij heeft wel honderd keer gedreigd uit de WTO te stappen”, zei een van de bronnen die het onderwerp zelf met Trump besprak. De Amerikaanse president zou zijn adviseurs meermalen hebben verteld dat de VS ,,altijd genaaid wordt” door de WTO. Volgens Trump is het handelsorgaan door de rest van de wereld ontworpen om de Verenigde Staten dwars te zitten. Trumps adviseurs zouden Trump proberen uit te leggen dat de VS succesvoller is bij de WTO dan andere landen. Daar lijkt de president, die zich tijdens zijn campagne al laatdunkend uitliet over de WTO, zich echter niet door overtuigen. Minister van Financiën Steve Mnuchin weersprak het bericht van Axios tegenover Fox News. Dat Trump uit de WTO zou willen stappen, noemt hij een overdrijving. ,,De president is duidelijk geweest dat hij zorgen heeft over de WTO en hij denkt dat er aspecten zijn die oneerlijk zijn.” Volgens Mnuchin is de regering Trump echter gericht op vrije handel en het afbreken van barrières. Overigens kan Trump niet op eigen houtje besluiten uit de WTO te stappen. Hij kan dat wel aankondigen, maar voor een daadwerkelijk vertrek moet het Congres een wetswijziging doorvoeren. We wachten af wat Trump gaat doen. Luistert hij naar zijn adviseurs of blijft hij zijn eigen weg bewandelen?

De Russische president Vladimir Poetin en de Amerikaanse president Donald Trump zullen gedetailleerd over Syrië praten tijdens hun topontmoeting in juli. Dat heeft een woordvoerder van het Kremlin gezegd. De bijeenkomst op 16 juli in de Finse hoofdstad Helsinki zal sommige bondgenoten van de VS zorgen baren, met name de landen die Rusland op het internationale toneel willen isoleren. Ook zal het felle reacties teweegbrengen van sommige critici van Trump in eigen land. De steun van Rusland aan de Syrische president Bashar al-Assad, die door de Verenigde Staten en zijn westerse bondgenoten wordt beschuldigd van het gebruik van chemische wapens tegen burgers, is een van de belangrijkste aandachtspunten geweest in de gespannen relatie tussen Washington en het Kremlin. ’Er wacht ons een uitputtend debat’. „Ongetwijfeld zal Syrië diepgaand worden besproken”, zei de woordvoerder van het Kremlin. „Er wacht een grondig en uitputtend debat.” Ook andere controversiële kwesties zullen waarschijnlijk aan de orde komen als de twee wereldleiders elkaar ontmoeten. Als Trump de kwestie van de vermeende inmenging van Rusland in de Amerikaanse verkiezingen in 2016 aankaart, zal Poetin zijn standpunt herhalen dat Moskou daar niets mee te maken heeft, zei de woordvoerder. Hij zei ook dat Poetin bereid was om de banden met de Verenigde Staten te normaliseren als de VS bereid zijn om hetzelfde te doen. Trump zal Poetin in Helsinki ontmoeten na het bijwonen van een top van NAVO-leiders op 11 en 12 juli in Brussel en een bezoek aan Groot-Brittannië. Op 15 juli zal Poetin nog de slotceremonie bijwonen van het wereldkampioenschap voetbal dat door Rusland wordt georganiseerd.

De wereldeconomie kan in een negatieve spiraal belanden door een handelsoorlog tussen economische grootmachten. Daarvoor waarschuwde directeur Agustin Carstens van de Bank of International Settlements (BIS), het samenwerkingsverband van centrale banken, in een interview met de zakenkrant Handelsblatt. Carstens stelt dat importheffingen invloed kunnen hebben op wisselkoersen, wat weer kan leiden tot willekeurige politieke besluiten, met een neerwaartse spiraal tot gevolg. ,,De wereldwijde handel is nauw verbonden dus heffingen op bepaalde terreinen kunnen meerdere schadelijke effecten hebben, waaronder negatieve gevolgen voor herfinanciering.” De BIS-directeur ziet al afzwakkende investeringen in sommige landen door de verwachting voor een oplopende handelsvete. Hij gaf verder aan dat gezien de goede economische groei nu het juiste moment is om hervormingen door te voeren, waaronder een verlaging van staatsschulden en verbeteringen bij overheidsbegrotingen. Verder dringt Carstens aan op meer flexibelere arbeidsmarkten. De rijksambtenaren in ons land krijgen in de komende 2 jaar 7% loonsverhoging van het kabinet. En wat doet het bedrijfsleven?

De EU stelde 22 juni j.l. extra belastingen in op de invoer van een aantal Amerikaanse producten. De Europese importheffingen op Amerikaanse producten zijn een vergeldingsmaatregel tegen de staal- en aluminiumheffingen van Donald Trump. President Donald Trump is verbaasd over de keuze van Harley-Davidson om een deel van de productie naar het buitenland te verplaatsen. Hij vergeleek de stap van de motorfietsenfabrikant op Twitter met het ,,zwaaien met de witte vlag”. Ik heb er hard voor gevochten en nu willen ze niet de tarieven om te verkopen in de EU betalen”, schreef Trump deze week. Er werd bekend dat Harley-Davidson meer motorfietsen gaat bouwen buiten de Verenigde Staten. De motorfietsenfabrikant wil daarmee de extra importheffingen van de Europese Unie op Harley’s omzeilen, staat in een financieel document van het bedrijf. De heffingen variëren volgens Harley-Davidson tussen de 6% en 31%. Gemiddeld zou een motor $2200 meer gaan kosten. Maar Harley-Davidson wil de prijzen van motoren in Europa niet verhogen. Dat zou de Europese verkoop schaden, zegt het bedrijf. Op de korte termijn neemt het de kostenverhoging als gevolg van de heffingen voor eigen rekening. Het bedrijf schat dat het hieraan dit jaar $30 tot $45 mln kwijt is. VNO-NCW-voorman Hans de Boer zegt in een reactie op de tweed van Trump met het dreigement om een heffing van 20% in te voeren op Europese auto’s een ,,zorgwekkend signaal” is. Hij vreest dat ook de veel Nederlandse toeleveranciers van de automotive sector door de heffingen zullen worden geraakt. ,,Dit soort acties kennen alleen maar verliezers”, zegt De Boer. ,,Consumenten, ondernemingen en landen zijn er uiteindelijk allemaal slechter door af.”

De Amerikaanse overheid is vrijwel klaar met haar onderzoek naar hogere heffingen op auto’s uit de Europese Unie en er kan spoedig actie worden ondernomen. Dat liet de Amerikaanse president Donald Trump weten op Twitter. ,,We ronden onze studie af naar tarieven op auto’s uit de EU, waarbij zij lang van de Verenigde Staten hebben geprofiteerd in de vorm van handelsbarrières en tarieven. Aan het einde zal het allemaal glad gestreken worden, en dat zal niet lang duren”, aldus de tweed van Trump. Vorig weekend dreigde Trump met een importheffing van 20% op Europese auto’s. De Amerikaanse overheid is ruim een maand bezig geweest met een studie om te bepalen of de import van buitenlandse auto’s een gevaar voor de nationale veiligheid inhoudt.

De Amerikaanse president is van plan zijn handelsoorlog met China nog verder te laten escaleren door beperkingen in te voeren op Chinese investeringen in Amerikaanse technologiebedrijvenzegt Trump op dag één, maar op dag twee uit hij zich melder. Dat meldden ingewijden rond de kwestie. Het gaat om investeringen in bijvoorbeeld ICT, luchtvaart, elektrische auto’s, robots, farmacie en biotechnologie, aldus de bronnen. Het Amerikaanse ministerie van Financiën zou eind deze week met de plannen naar buiten komen. Het Witte Huis beschouwt deze sectoren als belangrijk voor de nationale veiligheid en eigen economie. Door Chinese investeringen in dit soort bedrijven aan banden te leggen, wil Trump zorgen dat de Chinezen geen gevoelige informatie in handen krijgen. De president zou hiervoor een soort noodwet willen gebruiken. De nieuwe spanningen tussen Washington en Peking volgen op de importheffingen die de afgelopen tijd wederzijds werden opgelegd door de economische grootmachten. Op de financiële markten heeft de oplopende handelsvete tussen de Verenigde Staten en China voor flink wat onrust gezorgd. Naar verluidt wordt al enige tijd gepraat in het Witte Huis over de plannen. De beperkingen zouden gericht zijn tegen bedrijven die voor minstens 25% in Chinese handen zijn, aldus ingewijden tegen onder meer The Wall Street Journal. Er wordt ook gewerkt aan plannen om de export van gevoelige Amerikaanse technologie naar China te blokkeren. De Chinese regering heeft zichzelf juist tot doel gesteld om wereldleider te worden op belangrijke technologische terreinen, waaronder luchtvaart, kunstmatige intelligentie, robots, elektrische auto’s en medische apparatuur. Dat plan staat bekend als ‘Made in China 2025’. Trump heeft in het verleden China vaker beticht van diefstal van gevoelige Amerikaanse technologische kennis om zo eigen bedrijven te laten profiteren. Onlangs haalde zijn belangrijkste handelsadviseur, Peter Navarro, nog hard uit naar China. Volgens Navarro komt het gedrag van China op het gebied van handel neer van “economische agressie”.

ABN Amro is al meer dan honderd jaar actief in de financiering van bedrijven in de diamant- en edelstenenbranche. Een riskante sector, waar zowel de bank als toezichthouders bovenop moeten zitten. Diamanten worden vaak gewonnen in conflictgebieden, waardoor het risico op corruptie groot is. Bovendien lenen de waardevolle stenen zich voor mogelijke witwasconstructies, waar banken extra alert op moeten zijn. Dat banken steeds strenger worden op de diamantbedrijven, blijkt in 2016 al in België. Ari Epstein, directeur van het Antwerp World Diamond Center, klaagt voor de ‘Kamercommissie Panama Papers’ dat banken diamantairs uitsluiten. “Niet omdat zij commercieel geen aantrekkelijk profiel zouden hebben, niet omdat hun boekhouding niet transparant is, niet omdat ze te klein of te groot zijn, maar gewoon omdat ze actief zijn in de diamantsector.” Het leidt er zelfs toe dat de Belgische minister van economie Kris Peeters dit jaar met een wetsontwerp is gekomen dan wel komt, die banken verplicht zaken te doen met diamantbedrijven. Hoe moet daarop worden gereageerd. Is de diamanthandel racistisch? ABN Amro is wel altijd zaken blijven doen met diamantbedrijven, maar de bank erkent dat er inherent hoge risico’s aan de bedrijven zitten. ABN Amro is wel altijd zaken blijven doen met diamantbedrijven, maar de bank erkent dat er inherent hoge risico’s aan de bedrijven zitten. Dat blijkt uit antwoorden op vragen die Trouw en het FD in 2016 stellen over de betrokkenheid bij diamantbedrijf Diacore. Uit de Panama Papers bleek dat ABN Amro kredieten verstrekt aan dat bedrijf, dat eigendom is van Daniel Steinmetz. Hij richtte het bedrijf op met zijn broer Beny Steinmetz, die omstreden is vanwege een corruptiezaak in het West-Afrikaanse Guinee. “Specifiek voor bedrijven uit deze sector geldt dat banken en toezichthouders deze klanten met verhoogde aandacht monitoren” zei de bank destijds. “Over dit beleid legt de bank verantwoording af aan de toezichthouders. De verhoogde aandacht houdt bijvoorbeeld in dat ABN Amro elke klant periodiek aan een review onderwerpt en transacties continue worden gecheckt.” Is dat gebeurd in het geval van de broers Steinmetz? Nee, zo bleek al uit de Panama Papers in 2016. Beny Steinmetz was tot en met 2015 betrokken bij Diacore, terwijl ABN Amro volhield dat hij in 2013 uit het bedrijf was gestapt. De bank bleek zelfs niet te weten dat Beny Steinmetz klant was via andere bedrijven, onderdeel van BSGR, dat betrokken is in de Guineese corruptiezaak. Maar ook Daniel Steinmetz is niet onomstreden, zoals ABN Amro twee jaar geleden nog deed voorkomen. Al in 2015 verschenen er verhalen over zijn relatie met een andere omstreden Israëliër, Dan Gertler. Deze Gertler, ook wel de onderkoning van Congo genoemd vanwege zijn nauwe banden met het regime in dat land, wordt eind 2017 door de VS op de sanctielijst geplaatst. Zakendoen met hem is daardoor strafbaar in de VS. Duistere zaken!

16 Europese leiders hebben vorig weekend stoom afgeblazen op een minitop over migratie. Een eensgezinde Europese aanpak is niet in zicht. Ondertussen voert Italië de druk verder op. Als iemand werkelijk had gehoopt dat de mini-imigratietop in Brussel een gezamenlijke Europese oplossing dichterbij zou brengen, na weken van geruzie, dan was dat een onverbeterlijke optimist. Al bij aankomst van de zestien regeringsleiders was al snel duidelijk dat niet meer mocht worden verwacht dan dat er satoom zou worden afgeblazen. Premier Mark Rutte zei na afloop dat deze ‘bijpraat-bijeenkomst’ nuttig was, in de aanloop naar de echte Europese top later deze week. “Niet dat de irritaties allemaal zijn uitgepraat, maar het feit dat we deze bijeenkomst hadden, zorgt er wel voor dat er een beginpunt is gemaakt om over te praten. Hoofdrolspelers in de politieke crisis zijn Italië, Frankrijk en Duitsland, alle drie op het hoogste niveau vertegenwoordigd op de minitop. De uitgesproken antimigratiemeningen van de zogeheten Visegrad-landen (Hongarije, Polen, Slowakije en Tsjechië) ontbraken; zij hadden de uitnodiging naast zich neergelegd. De crisis in de Europese Unie bereikte eerder al een nieuwe diepte, waarbij ontwikkelingen in onder meer Italië, Duitsland en Oostenrijk een failliet van de Europese samenwerkingsgedachte blootlegden. De Duitse (Beierse) regeringspartij CSU wil doorreizende asielzoekers terugsturen naar vooral Italië, terwijl Rome migrantenboten doorstuurt naar andere EU-landen onder het motto: nu zijn jullie aan de beurt. De kans dat de 28 landen op hun top eind deze week wel concrete resultaten bereiken, is minimaal. “Daarom zullen we bilaterale en trilaterale afspraken moeten maken, in plaats van dat we moeten wachten op alle 28 lidstaten,” zei de Duitse kanselier Angela Merkel.

Trouw schrijft donderdagmorgen op de voorpagina “EU-top in het teken van de verlamming”. Onze politieke leiders in Brussel bijeen op 28 en 29 juni bijeen, zouden eindelijk knopen gaan doorhakken, besluiten gaan nemen en complexe dossiers niet zouden doorschuiven. Er zouden besluiten moeten worden genomen over de migratie, hervormingen van de muntunie (het monetaire beleid van de euro), voortgang op de brexit, uitbreidingen op de Balkan en hoe om te gaan met de handelsoorlog van de VS tegen Europa en China en de rest van de wereld. De vraag is wat er allemaal terecht is gekomen van de geuite voornemens. Op de eerste dag van de EU-top is 13½ uur vergaderd tot vrijdagmorgen half 5 in de ochtend over migratie. De regeringsleiders zouden eindelijk besluiten gaan nemen, hoopten velen, maar dat werd een grote deceptie. Er werd vrijwel geen enkel besluit genomen. Op het migrantendossier werd niets besloten, behalve dan dat er gesproken werd over doelstellingen die voor alle EU-lidstaten de realisatie op deelterreinen op vrijwillige basis kan plaatsvinden. Daar tijdens het overleg heeft niemand daarvoor zich gemeld. Het idee van het bouwen van opvangkampen in Noord-Afrika is besloten, maar of dat ooit gaat worden gerealiseerd is maar zeer de vraag. Welk land gaat meewerken aan het opzetten van opvangkampen, die voldoen aan het internationaal recht en door de VN worden gesteund? Naar welk recht worden asielprocedures gevoerd en welke rechtskracht hebben die uitspraken voor economische vluchtelingen? Hoe krijgen de Noord-Afrikaanse landen de afgewezen asielaanvragers weer terug naar hun thuisland? Hoe stabiel zijn de Noord-Afrikaanse landen die met de EU een deal gaan sluiten over opvanglokaties? En wat zijn de tegenprestaties die de EU te bieden heeft, behalve ‘mooie woorden’? De regeringsleiders hebben ook nog besloten dat er ook in Europa gecontroleerde opvangcentra ‘onder toezicht’ komen, voor die migranten die over de Middellandse Zee, dan wel ngo-schepen, voet op Europese grond zetten. Het is heel onduidelijk of het Verdrag van Dublin I en II nog bestaat. De migranten die in Europa verblijven moeten op basis van vrijwilligheid door andere Europese landen worden herverdeeld. Als er landen zijn, bijvoorbeeld in Oost-Europa, die geen vluchtelingen willen opnemen wordt dat door Brussel en de EU-lidstaten geaccepteerd. Daarmee zou de solidariteit binnen Europa zijn gered. Als deze deal ooit van de grond komt is het nog maar de vraag of in alle EU-landen asielaanvragen op dezelfde wijze behandeld gaan worden en de rechtssystemen zullen voldoen aan het nationaal-, Europees- en Internationaal (mensen- en kinder-) recht. Italië wil van de migranten af die daar door bootjes en boten worden afgezet. Italië wil dat beleid niet langer uitvoeren. Daarom is er afgesproken dat er een einde moet komen aan de mogelijkheid van vrij reizen door Europa. Maar daar zijn geen concrete besluiten over genomen, zelfs is er geen datum vastgelegd wanneer die beperking zal ingaan. Niemand in Europa wil verantwoordelijkheid op zich nemen voor wie de opvang gaat regelen. Na afloop van de EU-top dit weekend heeft Merkel van veertien Europese landen een toezegging gekregen dat migranten sneller teruggenomen gaan worden. Onder de landen zijn Nederland en kritische landen op migratiegebied als Polen, Hongarije en Tsjechië, meldt het Duitse persbureau DPA. Dit persbureau baseert zich op een document dat de Duitse bondskanselier Angela Merkel vandaag heeft gestuurd naar haar twee coalitiepartners. Met Spanje en Griekenland had Merkel al bilaterale afspraken gemaakt over het terugnemen van asielzoekers die in die landen staan geregistreerd. De Duitse bondskanselier staat in eigen land onder druk vanwege een conflict met haar Beierse coalitiepartner CSU. Die heeft bij monde van minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer gedreigd asielzoekers die elders in Europa staan geregistreerd bij de grens terug te sturen, wat de regering zou doen wankelen. De andere landen die hun „toezegging op politiek niveau” hebben gedaan zijn België, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Litouwen, Letland, Luxemburg, Portugal en Zweden. Met Italië is geen overeenkomst bereikt. Ook Hongarije zou volgens het persagentschap een akkoord hebben gegeven. Een woordvoerder van de Hongaarse overheid ontkent dit echter en zegt “geen enkele overeenkomst met de Duitse overheid” te hebben bereikt. Volgens persbureau Reuters staat in de documenten dat het deportatieproces voor migranten die zich eerder elders hadden geregistreerd, effectiever moet worden. Momenteel zou Duitsland slechts in 15% van de gevallen succes hebben. De andere 11 landen die hun “toezegging op politiek niveau” hebben gedaan maar er is geen duidelijkheid over de toezeggingen die zouden zijn gedaan. Nederland vindt het prima om afspraken met Berlijn te maken over versnelling van het terugnemen van asielzoekers. Omgekeerd geldt namelijk ook dat migranten van wie de procedure eigenlijk in Duitsland zou moeten lopen dan sneller kunnen worden overgedragen. Volgens betrokkenen zijn er meer asielzoekers in Nederland van wie de aanvraag volgens de zogeheten Dublinverordening eigenlijk door de Duitsers zou moeten worden behandeld dan andersom. De Duitse bondskanselier staat in eigen land onder druk vanwege een conflict met haar Beierse coalitiepartner CSU. Die heeft bij monde van minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer gedreigd asielzoekers die elders in Europa staan geregistreerd bij de grens terug te sturen, wat de regering zou doen wankelen. De deadline is dit weekend verlopen, in oktober komt er een herkansing. Op de agenda stond ook ‘brexit’ en daarvoor was geen tijd meer beschikbaar. Het proces loopt erg traag en de vraag is of May dat eigenlijk wel goed uitkomt. Moet Europa, gezien de onbekwaamheid van bestuur van de 27 regeringsleiders, nu al moet gaan praten over uitbreiding van lidstaten op de Balkan (Albanië en Macedonië)? Een ander complex onderwerp is het financieel/monetaire beleid in Europa en gewenste hervormingen door onder meer Merkel en Macron. Er is wel over gesproken dat de EU fondsen moet gaan instellen waar niet alleen zwakke EU-landen mee kunnen worden geholpen maar ook kan worden aangewend door zwakke banken in de eurozone. Ook op het dossier van een handelsoorlog is geen voortgang geboekt. Martine Hafkamp, vermogensbeheerder bij Fintessa, wijst er deze week op dat de Amerikaanse president het onderste uit de kan zal willen hebben en een lange adem heeft als het gaat om Amerika’s handelspartners op de knieën te dwingen. „Trump zal pas gaan bijdraaien wanneer de economische cijfers in de VS veel slechter worden en daar ziet het voorlopig (nog) niet naar uit. Door de verlaagde belastingen kan het geld blijven rollen en dit houdt de Amerikaanse economie op peil.” Rutte gaat na dit weekend met ondernemers naar de VS en zal daar met Trump spreken over versterking van de handel tussen de VS en Nederland. Ik heb in blog 423 al mijn twijfels uitgesproken over deze trip van Rutte naar de VS en het Witte Huis. President Trump heeft een dag voor het bezoek van onze premier weer eens uitgehaald naar de EU. Bij Fox News zei hij “dat de EU ongeveer net zo erg is als China,alleen kleiner”. Volgens Trump kunnen de Europeanen hun producten veel gemakkelijker kwijt in de VS dan de Amerikanen in Europa. Als voorbeeld gaf hij auto’s en landbouwproducten. Het is niet de eerste keer dat hij Europa daarop wijst. Of hij met deze uitspraak gelijk heeft, kan ik niet beoordelen als het gaat over goederen uit de VS. Rutte is de eerste regeringsleider uit de EU die in Washington is sinds het begin van het handelsconflict. In het volgende blog meer info daarover. Een heikel ander onderwerp is het verzoek van de Amerikanen om hun douane te mogen stationeren op Schiphol en hier ook reizigers naar de VS mag checken. D66 is daar zwaar op tegen. Ik verwacht dat Trump zal benadrukken dat ons land en de EU handelsdrempels zullen moeten afbouwen om de export van Amerikaanse goederen te verbeteren.

Migranten die over zee naar Europa komen zouden bij aankomst moeten worden overgebracht in „beschermingscentra” in verschillende EU-landen, vond Italië eerst, later opteerden ze voor interneringskampen in Libië. Ook als het gaat om economische migranten zouden ze direct moeten worden overgebracht naar „beschermingscentra” in verschillende EU-landen, en niet alleen in Italië of Spanje. „Wie arriveert in Italië, landt in Europa”, deed Conte een beroep op de solidariteit en verantwoordelijkheid van de andere landen. Elke lidstaat zou een vast aandeel migranten moeten accepteren en dat bij weigering financieel moeten gaan voelen. Hij stelt verder dat het gereis van asielzoekers door Europa kan worden teruggedrongen door afspraken tussen de meest betrokken landen. Frankrijk houdt al veel mensen tegen bij de grens en Duitsland en Oostenrijk dreigen dat te gaan doen. Conte waarschuwde dat het vrije verkeer in de Schengenzone, en zelfs de hele EU hierdoor op het spel staat. Italië heeft de afgelopen tijd schepen die migranten hadden gered geweigerd in havens aan te leggen. De regel is nu dat het land van aankomst verantwoordelijk is voor de asielaanvraag. „Het is noodzakelijk om een onderscheid te maken tussen veilige havens van aanlanding en de bevoegde staat om asielverzoeken te behandelen”, aldus Conte in zijn plan. De verplichting om mensen te redden kan geen verplichting zijn om alle aanvragen te verwerken, schrijft hij. Contes plan vertoont overeenkomsten met een Frans-Spaans plan om detentiekampen voor migranten in de EU in te richten. Premier Rutte was daar niet enthousiast over, hij wil vooral dat er alles aan wordt gedaan om te voorkomen dat mensen de gevaarlijke oversteek maken en dat mensenhandelaren daar goed geld aan verdienen. Uiteindelijk werd op de EU-top-28 in Brussel besloten om strenger te gaan controleren of de ngo-schepen die vluchtelingen op de Middellandse Zee redden, geen strafbare feiten plegen. De Franse president Emmanuel Macron lijkt ook de hoop te hebben opgegeven op een eensgezinde Europese asiel- en migratieaanpak. De voorstellen over een nieuw beleid vlogen de afgelopen week door de lucht. ‘EU-president’ Donald Tusk lanceerde een proefballon over opvangcentra buiten de EU, waar asielaanvragen van onderschepte migranten moeten worden beoordeeld. Macron en de Spaanse premier Pedro Sánchez hebben die centra liever in de EU. De Italiaanse premier Giuseppe Conte legde zijn eigen, strenge tienpuntenplan op tafel, met als een van de kernpunten: aankomst in Italië is aankomst in Europa. De meeste deelnemers aan de bijpraatsessie leken het meest te voelen voor het plan-Tusk: opvang en asielprocedure in Noord-Afrika en de Balkan. Niet onbelangrijk detail: de landen aldaar moeten het ook een goed idee vinden. Italië heeft de druk op andere EU-lidstaten opgevoerd door een Spaanse hulporganisatie te waarschuwen een duizendtal migranten niet op te pikken voor de kust van Libië. De scheepjes waarop zij de oversteek probeerden te maken naar Europa kregen problemen. Hulporganisatie Proactiva Open Arms wilde hen redden, maar deinsde terug vanwege de opstelling van Italië. In plaats daarvan bracht de Libische kustwacht de Afrikanen terug naar Libië.

Rutte heeft gelogen tegenover de Tweede Kamer over de ‘dividendbelasting’. Hij noemt dat zelf dat hij te voorbarig is geweest met het ontkennen dat hij in zijn reactie op vragen van PvdA-leider Asscher of hij op de hoogte is of was van zogenaamde vaststellingsovereenkomsten over de dividendbelasting. De premier heeft toch een stuk onder ogen gehad over afspraken met de fiscus met bedrijven over de dividendbelasting. Eerder ontkende hij dat. En dat is niet de eerste keer dat blijkt dat hij er een selectief geheugen op na houdt. Als iets hem ‘slecht’ uitkomt herinnert hij zich zogenaamd niets. Een VVD-kwaal? Een premier onwaardig. Hoelang houdt hij dit nog vol? Zijn ambtsperiode loopt snel op z’n eind. Zo langzamerhand wordt de positie van Rutte onhoudbaar. Waar ik me zorgen over maak is dat de coalitiepartijen Rutte blijven steunen, zelfs nu duidelijk wordt dat Rutte steeds weer een selectief geheugen moet opvoeren om zijn positie te kunnen verdedigen.

De SP is niet te spreken over mogelijke kortingen op toeslagen voor Groningers die een vergoeding voor aardbevingsschade krijgen. Als die vergoeding het inkomen of vermogen verhoogt, kan dat namelijk gevolgen hebben voor de toeslagen van de belastingdienst. SP-Kamerlid Sandra Beckerman wil van het kabinet weten hoe dit mogelijk is: „Het is absurd dat mensen die jarenlang in de ellende zitten, vaak een te lage schadevergoeding krijgen en dat die dan nu ook nog eens een rekening van de belastingdienst krijgen.” Ze benadrukt dat de vergoeding juist is bedoeld om de schade te herstellen die is veroorzaakt door de gaswinning. Beckerman noemt het erg cru. Vooral ook omdat Shell, een van de bedrijven die het Gronings gas heeft opgepompt, via een afspraak met de belastingdienst €7,5 mrd minder belasting heeft betaald. „Als er stinkende en geheime deals met Shell gemaakt kunnen worden, maak dan een openbare en eerlijke afspraak met Groningers zodat zij niet nog een extra rekening voor hun ellende gepresenteerd krijgen.”

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) is niet langer juridisch aansprakelijk voor schade als gevolg van gaswinning in Groningen. Daarnaast krijgt het bedrijf een hoger percentage van de opbrengsten van de gaswinning: op dit moment gaat 90% van de opbrengst van de gaswinning in Groningen naar de staat. Door de teruglopende gaswinning zouden de oliemaatschappijen door de teruglopende winning van aardgas in het Groningse veld, uiteindelijk zelfs verlies leiden op de exploitatie, aldus Wiebes. Daar is een oplossing voor gevonden: de verdeling van de opbrengsten wordt 73% voor de staat en 27%, momenteel 10%, voor de oliereuzen. In ruil daarvoor ziet de NAM af van een schadeclaim tegen de staat, nu een groot deel van het resterende Groningse gas in de bodem blijft. De NAM moet nog wel de schade als gevolg van aardbevingen en bodemdaling vergoeden. De afspraken zijn deze week bekendgemaakt door minister Wiebes van Economische Zaken, in een gezamenlijke verklaring met de aandeelhouders van de NAM, olieconcerns Shell en ExxonMobil. Het akkoord is bereikt na maanden onderhandelen. Volgens de minister toont het akkoord ‘dat de oliemaatschappijen hun verantwoordelijkheid nemen’. Afgesproken is dat Shell en ExxonMobil financieel garant staan voor de NAM, en dat er in 2018 en 2019 geen dividend uitgekeerd mag worden aan de beide aandeelhouders. Daarnaast zal NAM, net als de staat, €500 mln uittrekken voor ‘versterking van de economie en de leefbaarheid in de regio Groningen’. Het akkoord is maar ten dele openbaar, volgens de minister vanwege ‘bedrijfsvertrouwelijke informatie’. Hij biedt de Kamerleden een vertrouwelijke ‘technische briefing’ aan voor een verdere toelichting. Definitief is het akkoord ook nog lang niet. Veel afspraken moeten nog worden uitgewerkt, schrijft Wiebes. “Ook deze zal ik zoveel als mogelijk openbaar maken”, zo verwijst de minister opnieuw naar de vertrouwelijkheid. Mochten de kosten als gevolg van aardbevingen in Groningen hoger uitvallen dan verwacht, dan wordt het akkoord opengebroken en heronderhandeld, zo staat in de afspraken. Tegenvallers voor de NAM leiden daarmee waarschijnlijk automatisch tot tegenvallers voor de staat. Opvallend is dat in het akkoord is opgenomen dat eventuele geschillen tussen de staat, Shell en ExxonMobil niet voor de rechter zullen komen. De partijen hebben afgesproken twistpunten voor te leggen aan het Nederlands Arbitrage Instituut, een private geschillenbeslechter. Voor overeenkomsten tussen bedrijven is dat niet ongebruikelijk, omdat trajecten bij de rechter soms lang duren. Multinationals mijden zoveel mogelijk nationale rechtspraak. Bovendien kunnen eventuele geschillen op deze manier in beslotenheid worden afgehandeld, hoewel in het akkoord ook staat dat een vonnis openbaar gemaakt zal worden. Daarmede zet dit kabinet de Nederlandse rechtspraak terzijde. De Tweede Kamer reageert wisselend op het akkoord. Coalitiepartijen wijzen op het achterwege blijven van een schadeclaim van de NAM, en het feit dat het bedrijf financieel aansprakelijk blijft voor de schade. De oppositie hekelt juist dat de NAM extra geld uit de gaswinning krijgt, terwijl het bedrijf altijd al aansprakelijk was voor de schade. “Deze deal had nooit gesloten moeten worden”, meent Henk Nijboer (PvdA). “De belastingbetaler draait onevenredig veel op voor de afbouw van de gaswinning.”

Nog geen jaar na de aftrap van het kabinet Rutte III, liggen veel van de ambitieuze arbeidsmarktplannen die minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken moet doorvoeren onder vuur van vakbonden en werkgevers of stuiten op praktische bezwaren. Als de D66-bewindsman niet de regie pakt, dreigt een debacle. Met donkere kringen onder zijn ogen ploetert Wouter Koolmees richting het zomerreces. Het schiet niet op met zijn grote plannen om de arbeidsmarkt op de schop te nemen. Niet dat iemand Koolmees zijn worstelingen kwalijk neemt. De opdracht die op het bordje van de D66’er is beland, is haast onmenselijk. Het vorige kabinet liet een reeks aan hoofdpijndossiers achter: een niet-werkende flexwet, mislukte zzp-regels en bakken kritiek op de regeling rond loondoorbetaling bij ziekte. Van een pensioenhervorming was al helemaal geen sprake meer. Bovendien was tussen werkgevers en werknemers een vertrouwensbreuk ontstaan nadat het sociaal akkoord uit 2013 grotendeels was geflopt. Ook tijdens de afgelopen formatieperiode lukte het de polder niet meer om gezamenlijke oplossingen aan te dragen. Alle besprekingen tussen werkgevers en vakbonden over de problemen op de arbeidsmarkt liggen sindsdien stil. Alleen over pensioenen praten ze nog. Daarom hakten de coalitiepartijen uiteindelijk zelf maar de knopen door en zetten ze in noodvaart een ambitieus arbeidsmarktprogramma in elkaar. „Dat hebben we niet gedaan omdat het makkelijk is, maar omdat het noodzakelijk is”, blikt Kamerlid Pieter Heerma, die namens het CDA aan de onderhandelingstafel zat, terug. Toch wordt in vrijwel iedere arbeidsmarktparagraaf van het regeerakkoord nog hoopvol naar de polder verwezen om mee ’in overleg’ te treden. „De polder heeft ons heel veel gebracht”, verdedigt Heerma die zinsnedes. „Die heeft in het verleden regelmatig de politiek in staat gesteld om over de eigen schaduw heen te springen.” Maar de CDA’er erkent: „Ik ben wel bezorgd over de vraag of de polder daar nu zelf nog toe in staat is.” Het meest in het oog springt het pensioendossier, waarvan de coalitiepartijen verwachtingsvol in het regeerakkoord hadden neergepend dat er ’begin 2018’ een akkoord zou liggen. Inmiddels durft niemand meer het woord ’deadline’ in de mond te nemen. Vakbond FNV en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben een onderhandelingsakkoord gesloten. Maar de achterbannen zijn nog niet aan boord. En de kritische, onafhankelijke kroonleden in de Sociaal-Economische Raad (SER) al helemaal niet. We zijn nog steeds niet in onderhandeling met Koolmees, hij houdt de kaarten tegen de borst”. Koolmees is verwikkeld geraakt in een ingewikkeld schaakspel. Laat hij die onafhankelijke SER-leden de kooltjes uit het vuur halen of zet hij zelf de polder onder druk om tot het gewenste pensioenresultaat te komen? En wanneer komt hij met gestes rond de AOW? Bij de vakbonden wordt ondertussen gemopperd. „We zijn nog steeds niet in onderhandeling met Koolmees, hij houdt de kaarten tegen de borst.” Het is zeker niet het enige dossier dat ligt te verpieteren in de polder. Ook de vervanging van de al jaren gehate regeling rond loondoorbetaling bij ziekte komt maar niet van de grond. Kleine ondernemers zouden voortaan niet meer twee jaar, maar slechts een jaar ziek personeel moeten doorbetalen. Maar toen bleek dat een collectieve polis voor dat tweede jaar duur uitpakt, schoten de werkgeversclubs het plan af. “Het verloopt erg aftastend en niet erg concreet”. En nu hangt het tussen Koolmees en de polder in en wordt er geen stap verzet. Werkgeversvoorzitter Biesheuvel wordt er chagrijnig van. „Ik heb hierover allemaal overleggen gehad met Koolmees en met zijn ambtenaren”, vertelt hij. „Maar dat verloopt erg aftastend en niet erg concreet.” Aan Koolmees’ persoonlijke stijl ligt het niet. „Hij is echt benaderbaar, wil echt overleggen”, aldus Biesheuvel. Maar tempo maken, ho maar, zo klagen werkgevers. De coalitiepartijen scharen zich vooralsnog als één man achter Koolmees. Heerma (CDA): „Ik denk dat er weinig mensen zijn die het beter zouden doen. Deze minister gaat doen wat ie moet doen.” Ter illustratie wijst hij op de voorgenomen vast- en flexplannen, waarmee de mislukte aanpak van voorganger Asscher grotendeels wordt teruggedraaid, en die Koolmees zonder steun van sociale partners in een wetsvoorstel giet. Ook D66-Kamerlid Steven van Weyenberg zwaait daarmee: „De polder kwam er niet uit en nu neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid. Een mooi voorbeeld van daadkracht.” Toch begint ook in de coalitie hier en daar het ongeduld door te klinken. Zo hoopt VVD-Kamerlid Dennis Wiersma dat er deze kabinetsperiode conform het regeerakkoord een ’doorbraak’ komt rond ’levenlang leren’. Nu iedereen veel langer moet doorwerken, is bijleren en omscholen belangrijker dan ooit, vindt hij. Wiersma constateert dat er bij de polder wel de juiste intentie is, „maar dat is niet genoeg.” Wat hem betreft voegt Koolmees er daarom ’hele strakke afspraken’ met de sociale partners aan toe om ’af te dwingen’ dat ze ook echt werk gaan maken van moderne bij- en omscholingsmogelijkheden tot op latere leeftijd. „Die hebben een enorme kans om te laten zien hoe relevant ze zijn. Er is te veel getalmd.” Zo ontstaat een spel waarbij iedereen naar elkaar kijkt. Hoe lang blijft Koolmees nog wachten op steun van vakbonden en werkgevers? In werkgeverskring vindt men dat de minister op sommige terreinen ’best wel kan doorpakken’. „Nu laat hij zich gijzelen door de FNV.” In de coalitie staat men te popelen: een ambitieus arbeidsmarktpakket komt er, linksom of rechtsom, zo benadrukt CDA’er Heerma. Of de polder daarbij aanhaakt noemt hij „niet randvoorwaardelijk, wel verstandig.”

Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker wil naar het Witte Huis om met president Donald Trump te praten over de verstoorde handelsrelatie tussen de EU en de VS. Gesprekken om een geschikte datum te vinden zijn gaande, zei Junckers woordvoerder. Juncker had Trump vorige maand op de G7-top in Canada aangeboden snel langs te komen, om de communicatiekanalen open te houden en handelsproblemen op te lossen. Het leek er meer op dat Juncker zich had opgedrongen voor overleg over het Amerikaanse handelsbeleid. De Trump-regering heeft importheffingen opgelegd voor Europees staal en aluminium, waarop de EU de tarieven op een reeks Amerikaanse producten heeft verhoogd. Trump dreigt met nieuwe heffingen op Europese auto’s en auto-onderdelen, waarmee het conflict zou kunnen ontaarden in een echte handelsoorlog. Ook deze eventuele nieuwe heffingen worden wat Juncker betreft onderwerp van gesprek. Juncker zei onlangs dat Trump hem op de G7-bijeenkomst een genadeloze ,,killer” had genoemd. Ik kan nu al voorspellen hoe dat overleg afloopt.

Een grootschalige handelsoorlog tussen de VS en China leidt tot een koersdaling van aandelen wereldwijd met wel 20%. Dat zegt hoofdstrateeg Luca Paolini van de Zwitserse vermogensbeheerder Pictet AM, met een beheerd vermogen van €442 mrd. De strateeg baseert deze berekening op de invoering van een Amerikaanse invoerheffing van 10%. Paolini acht de kans op een dergelijke handelsoorlog overigens nog niet zo groot. Wellicht is Trump niet meer dan een bluffer, die hoog inzet. Hij is een straatvechter, geen staatsman. „Ons model toont dat als die heffing volledig wordt doorberekend aan de consument, de wereldwijde inflatie zal stijgen met 0,7%. Dat zou de bedrijfswinsten met 2,5% omlaag kunnen brengen en de koers/winstverhoudingen met 15%. Dat zou betekenen dat de aandelenkoersen wereldwijd met 15 tot 20% omlaag gaan”, aldus Paolini in een rapport dat deze week naar buiten werd gebracht. Volgens de econoom verschillen de gevolgen van het scenario per land. Zeer open economieën zoals als die van Korea, Singapore, maar ook Hongarije, Tsjechië en België zijn volgens Paolini kwetsbaarder voor een handelsoorlog dan de VS en China zelf. Argentinië, Nieuw-Zeeland en Kroatië blijken het best bestand tegen de gevolgen van importheffingen. Nederland prijkt net onder het midden. Paolini wees op een historisch voorbeeld: „Drie maanden nadat de Amerikaanse president Richard Nixon in 1971 invoerrechten met 10% verhoogde, daalde de S&P met 10%.” Het kan gaan vriezen en gaan dooien. Het laatste nieuws is dat Trump in zijn uitspraken, deze week, milder gestemd is tegen China over de handelsbelemmeringen.

Deze week presenteerde een brede coalitie van regeringspartijen en oppositiepartijen een ambitieuze klimaatwet. De zeven partijen, GroenLinks, PvdA, CDA, VVD, D66,SP en de ChristenUnie, spraken daarin af dat de uitstoot van CO2 in 2050 95% lager moet zijn dan in 1990. Dat jaar moet er ook sprake zijn van een elektriciteitsproductie die volledig CO2-neutraal is. Daarnaast omvat de nieuwe wet ook het streven naar 49% minder C02-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Deze doelstelling is ook opgenomen in het regeerakkoord van Rutte III. Bij de klimaatwet gaat het om doelen. Als die niet gehaald worden, worden er geen sancties, zoals boetes opgelegd en belanghebbenden kunnen ook niet naar de rechter stappen om deze alsnog af te dwingen. De ondertekenaars van de wet gaan ervan uit dat de politieke partijen zich aan deze beloften zullen houden. Om die levend te houden, wordt de vierde donderdag van oktober als ‘Klimaatdag” aangewezen en moeten kabinetten eens in de vijf jaar met een klimaatplan komen. De wet bevat geen maatregelen en financieringsbudgetten om de afspraken te kunnen uitvoeren. De opvattingen van de politieke partijen verschillen zoveel van elkaar dat dit niet aan de orde was. Bovendien is afgesproken dat de maatregelen worden vastgelegd in het zogeheten klimaatakkoord waarover nog wordt onderhandeld tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het is de bedoeling dat op 10 juli a.s. een voorlopig akkoord op hoofdlijnen wordt gepresenteerd. De vraag, op dit moment, is welke waarde kan worden toegekend aan deze Klimaatwet, nu er geen sancties kunnen worden opgelegd. Wat de politiek hier neerlegt is goed bedoeld, maar de markt moet de invulling nog wel even geven en wie de rekening van dit project gaat betalen. In deze fase is deze wet een zwaktebod.

De Belgische minister van financiën Johan van Overveldt heeft een onderzoek aangekondigd naar de activiteiten van ING. Uit berichtgeving van onder andere Trouw en het FD blijkt dat een bijkantoor van ING België in Genève jarenlang rijke Russische ondernemers uit de energiesector heeft geholpen aan bankrekeningen voor hun bedrijven in belastingparadijzen. In België is verbolgen gereageerd op de berichtgeving. ING verklaarde ruim twee jaar geleden nog voor een parlementaire ondervragingscommissie dat de bank niet wilde meewerken aan constructies in belastingparadijzen voor particulieren. De Belgische fiscale opsporingsdienst BBI gaat nu onderzoek doen naar de dienstverlening van ING in Zwitserland. Het Openbaar Ministerie heeft zeker vier onderzoeken lopen naar de rol van ING bij witwassen en internationale corruptie. Parlementslid Roel Deseyn, ondervoorzitter van de commissie die onderzoek deed naar de Panama Papers, noemt de nieuwe bevindingen ‘een beetje wrang’. In de Belgische krant De Morgen stelt hij: ‘ING verklaarde tijdens de hoorzittingen binnen de commissie dat ze op geen enkele manier meewerkten aan dergelijke praktijken. Nu blijkt dat er wel degelijk sprake is van malversaties. Ik wil niemand nu al veroordelen, maar voor mij is het duidelijk dat dit uitgeklaard moet worden in een hoorzitting, waarbij we de top van ING België zullen uitnodigen om uitleg te geven bij deze gegevens.’ ING liet eerder in een reactie weten dat het bijkantoor in Genève onder de zakelijke tak van de bank valt. Maar uit onderzoek van Trouw en het FD blijkt dat er ook klanten bankieren die privétransacties doen, zoals de aanschaf van een luxe jacht. ING wilde niet ingaan op vragen over specifieke klanten. ING laat weten dat er in de loop van het jaar meer duidelijkheid komt over de eerder gestarte juridische onderzoeken naar de bank. Het Openbaar Ministerie heeft zeker vier onderzoeken lopen naar de rol van ING bij witwassen en internationale corruptie. Deze vier zaken geven volgens een betrokken officier van justitie ‘een representatief beeld van een breed falend beleid’ van ING. Ook de Amerikaanse autoriteiten hebben ING om informatie gevraagd over de klantacceptatie bij de bank, en betrokkenheid bij witwassen en corruptie. De bank gaat ervan uit dat het boetes zal moeten betalen, maar laat nog niet weten hoe hoog die naar verwachting zullen zijn.

Het Franse parket heeft een vooronderzoek geopend naar mogelijke onregelmatige financiering door de stad en de metropool Lyon van de kiescampagne van president Emmanuel Macron. Dat is vernomen van bronnen dichtbij het onderzoek. Behalve onregelmatige financiering gaat het om verduistering van publieke fondsen, misbruik van sociale tegoeden en heling. Het vooronderzoek komt er na een klacht van afgevaardigden van de centrumrechtse partij Les Républicains. Lyon zou middelen van de stad onrechtmatig ter beschikking hebben gesteld in de aanloop naar de verkiezing van Macron in mei 2017 tot president. Gérard Collomb was toen burgemeester van de op twee na grootste stad van Frankrijk. Hij was een van de eerste politieke mandatarissen die de socialistische PS verliet en zich aansloot bij En Marche!, de politieke beweging van Macron. Collomb is nu minister van Binnenlandse Zaken. Volgens de entourage van de minister gaat het om oude koeien die uit de sloot worden gehaald en is het enige doel de president in diskrediet te brengen. “De klacht van Les Républicains herneemt een polemiek die de lokale oppositie al maanden probeert te voeden”, luidt het. Het onderzoek zal zich onder meer toespitsen op een receptie op 2 juni 2016 in het stadhuis van Lyon. Collomb ontving er toenmalig minister van Economie Macron, twee maanden na de lancering van En Marche! De klacht richt haar pijlen ook op Jean-Marie Girier, de voormalige kabinetschef van Collomb in de metropool van Lyon. Die speelde een actieve rol in de kiescampagne van Macron alvorens naar het ministerie van Binnenlandse Zaken te trekken. (bron: Het Laatste Nieuws)

De korting die verzekerden krijgen bij een collectieve zorgpolis, is nep. Dat zegt minister Bruno Bruins van Medische Zorg. De oorspronkelijke premie wordt gewoon verhoogd, daarna wordt er zogenaamd korting op gegeven. Hij wil een einde maken aan deze praktijken door de maximale korting die verzekeraars mogen geven te verlagen van tien naar vijf procent. “Dat is mijn stok achter de deur.” Twee derde van Nederland maakt gebruik van deze kortingen. Het idee is dat de polis goedkoper wordt, omdat een verzekeraar voor een grote groep mensen gericht zorg kan inkopen, waardoor het goedkoper wordt. Dat wordt dan doorberekend aan de klant met een korting van maximaal tien procent. Maar volgens Bruins wordt dat voordeel bij de inkoop helemaal niet behaald en worden collectiviteiten ‘met korting’ aangeboden, terwijl het pakket eigenlijk evenveel kost als de basisverzekering waarop het is gebaseerd. De minister vindt dat de collectieve basisverzekering zo alleen maar wordt gebruikt wordt om klanten te lokken. Daar moet een einde aan komen. Ook moeten verzekeraars wel echt werk gaan maken van inkoopvoordelen. De minister wil ook een einde aan de vele, bijna identieke, varianten van de basisverzekering. De zorgverzekeraars hebben 55 varianten op de basisverzekering zonder korting, opnieuw verpakt in minstens 51.000 collectieve polissen met korting. “Dat is volstrekt onoverzichtelijk”, zegt Bruins. Zorgverzekeraars die zogenoemde collectiviteiten aanbieden moeten voortaan duidelijk aangeven op welke polis die is gebaseerd, en wat die polis kost. Op die manier moet het voor consumenten duidelijk worden of kortingen waarmee zorgverzekeraars adverteren, wel echt kortingen zijn. De minister geeft geen juiste informatie over de premies die worden betaald voor collectieve polissen. En daarbij geeft hij de garantie dat de premies niet omhoog gaan als de collectiviteitskorting wordt verlaagd van 10% naar 5%. Dank je de koekoek. Als de korting met de helft omlaag gaat voor collectief verzekerden, betaalt de verzekerde dus netto meer. En 1/3 deel van de verzekerden, die niet deelnemen in een collectief blijven hetzelfde betalen. Dit is gewoon een premieverhoging, die de minister op een slimme manier aan de man probeert te brengen. Ik begrijp niet waarom zorgverzekeraars geen maatwerk zouden mogen aanbieden met collectieve contracten tegen een lagere premietarief.

DFT: In het hol van de leeuw deelde Ashoka Mody deze week zijn kijk op de euro. De Amerikaanse professor Economie van Indiase afkomst is klein van stuk, vriendelijk en welbespraakt. Hij werkte jarenlang bij het IMF en was vanuit die functie betrokken bij Europese hulpprogramma’s. Zijn spijkerharde conclusies zorgden in Brussel voor verbijsterde reacties. Mody pelde nietsontziend stukje bij beetje het hele europroject af. Volgens hem is deze Europese droom een illusie. In zijn net verschenen boek EuroTragedy: A Drama in Nine Acts gaat hij terug naar het allereerste begin van de euro. „Mijn veronderstelling bij het schrijven van dit boek was dat de politieke leiders vooraf niet wisten wat de gevaren en risico’s van een gezamenlijke munt zouden zijn. Dat ze dat niet konden weten”, zo zegt de oud-IMF-econoom in een interview. „Maar in mijn onderzoek ontdekte ik: ze wisten het wél!” In zijn vuistdikke boek maakt hij alle mooie verhalen rond de euro met de grond gelijk. „Politici ontwikkelden een taal. Volgens bondskanselier Helmut Kohl zou de munt vrede brengen. De euro zou groei brengen, welvaart.” Op de beroemde top in Maastricht eind 1991 besloten Kohl en de andere leiders onder Nederlands voorzitterschap van Ruud Lubbers dat er een gezamenlijke munt moest komen. De eurocraten gingen er zelf in geloven, zegt Mody. Hij verwijt ze ’groepsdenken’, niemand dacht meer zelfstandig na. En dat gaat door tot de huidige dag. „De euro heeft ingebouwde tegenstellingen. Eén monetair beleid werkt niet voor landen die zo verschillend zijn. Het werkt niet alleen niet, het versterkt ook nog eens de verschillen. Als een land zwak is, dan is de rente te hoog voor dat land en wordt het nog zwakker. Die fundamentele tegenstrijdigheid gaat nooit weg. De vraag is dan hoe je met die tegenstrijdigheid omgaat. De reactie vanuit Europa was steeds: dat zien we wel. Ik begin met het zogeheten Werner-rapport uit 1970. Daarin lees je dat de fundamentele tegenstrijdigheid vanaf het allereerst begin wel degelijk is begrepen.” De politieke leiders wisten vanaf het begin wat de risico’s waren. „Dat is de controversiële conclusie van mijn boek. Je kunt zeggen dat de euro slecht ontworpen is. Ik schrijf dat ze het slecht ontworpen, wetende dat het een slecht ontwerp was.” Er was geen duidelijke strategie. In de Europese politiek leeft het idee dat vooruitgang wordt geboekt via crises.” De eurocrisis had grote gevolgen voor heel veel mensen. Het klinkt wel heel cynisch dat dergelijke crises nodig zijn om het beoogde doel te bereiken. „Dat is zo. De reden dat ik het een tragedie noem, is dat hoewel zij de problemen onderkenden, ze een versluierende taal ontwikkelden. Zo noemde Kohl de euro vaak een project van vrede. Het werd een taal die de Europese elite adopteerde. Ik noem dat groepsdenken. Ik worstelde daarmee. Toen ik dat woord begon te gebruiken…” Het klinkt nogal als 1984, het boek van George Orwell. „Sommige Europese vrienden waren daar boos over. Zij vonden dat een veel te sterk woord. Terwijl ik met mijn boek bezig was, heb ik daar veel over gediscussieerd of ik het wel of niet zou gebruiken.” Het is een uitgebreid interview waarin een breed scala van onderwerpen, gerelateerd aan de muntunie en de euro, aan de orde komen. Zijn conclusie is dat de euro een mislukt gezamenlijk project is en geen toekomst heeft in zijn huidige structuur. Hij sluit af met een optie: red de euro met het uittreden uit de muntunie van Duitsland en Nederland. Lees dit op https://www.telegraaf.nl/financieel/2239683/euro-was-een-enorme-fout

Op 1 juli wordt het gasverbod voor nieuwbouwwoningen officieel van kracht. Maar moeten we nu dan ook massaal de cv-ketels in onze bestaande huizen vervangen? Beter is het om te wachten, want uit nieuw onderzoek blijkt dat de installateurs er ook nog niet klaar voor zijn. Wat ook niet helpt zijn de weinig bemoedigende resultaten van een nieuw onderzoek van VEH naar de rol van loodgieters. „Maar liefst 97,5% van de installateurs adviseert zijn klanten niet over duurzame alternatieven voor de cv-ketel.

De vereniging baseert zich daarbij op de ervaringen van ruim duizend leden die het afgelopen jaar een cv-installateur over de vloer hadden. „Huiseigenaren worden van alle kanten aangespoord om hun woning te verduurzamen. Maar dan moeten cv-installateurs ook hun verantwoordelijkheid nemen”, stelt Eigen Huis, maar de techniek en gebrek aan kennis moet nog opgebouwd worden. De bevindingen van de vereniging van huiseigenaren zijn opmerkelijk. Eerder dit jaar zorgde Doekle Terpstra, boegbeeld van brancheorganisatie UNETO-VNI voor installatiebedrijven, nog voor veel onrust door een manifest te ondertekenen waarin de oude vertrouwde cv-ketel werd afgeschreven. Een woordvoerder van UNETO-VNI laat weten dat zijn organisatie zich niet herkent in het onderzoek. „Iemand die voor onderhoud komt heeft niet altijd tijd voor een compleet energieadvies”, aldus de zegsman, die wel zegt ’het signaal’ serieus te nemen. Eigen Huis is sowieso geen voorstander van een verbod op ’de mono-cv-ketel’, zegt bouwkundig expert Hoving. „Dat idee is wel ingebracht voor het aanstaande Klimaat- en Energieakkoord. Maar zo duw je mensen wel heel erg naar een bepaalde technologie, namelijk die van de warmtepomp.” Een investering in deze technologie brengt ook allerlei andere kosten met zich mee, helemaal als een huiseigenaar echt helemaal ’van het gas los’ moet. Een cv-ketel brengt leidingwater naar een temperatuur boven de 80 graden. Een warmtepomp komt volgens Hoving niet verder dan 55 graden. Wil je dan toch een gerieflijke temperatuur halen, dan zul je fors moeten uitpakken. Daarover is nog niets bekend. Ik vrees dat ouderen in de ‘kou’ komen te zitten.

© 2018 hannesdewitte@02051935.nl

Slotstand indices d.d. 29 juni 2018; week 26: AEX 551,68; Bel20 3719,86; CAC40 5323,53; DAX 30 12.306,00; FTSE 100 7.636,93; SMI 8602,63; RTS (Rusland) 1154,16; DJIA 24.271,41; NY-Nasdaq 100 7040,8; Nikkei 225 22.304,51; Hang Seng 28.955,11; All Ords 6289,7; SSEC 2847,42; €/$1,17035; BTC/USD volatile: $6369,9; 1 troy ounce goud $1252,4; dat is €34.435,13 per kilo; 3 maands Euribor -0,321% (1 weeks -0,38%, 1 mnds -0,37%), 10 jarig Nederlandse Staat 0,46; 10 jaar VS 2,8449%; Belgische Staat 0,696%, 10 jaar Duitse Staat 0,304%, 10 jaar CHF (Zwitserse franken) -0,07%, Japan 0,0264%; Italië 2,682%. Een liter diesel hier aan de pomp €1,299, elders €1,369.

Dit bericht is geplaatst in Financieel/economisch. Bookmark de permalink.